Følg os på Facebook

Et arbejdsredskab for forfattere

“Folkens, det er derfor, man kalder det fiktion”

“Folkens, det er derfor, man kalder det fiktion”

Hvordan er det nu lige med virkeligheden, når man skriver fiktion? Skal man holde sig til den, imitere den eller simpelthen bare omgå den? Læs om Stephen Kings trick i romanen “Joyland”.

Kings trick i Joyland

Jeg har netop læst Stephen Kings roman “Joyland”. Den foregår i et tivoli og er fuld af fagjargon. Alt virker troværdigt. Jeg studser i hvert fald ikke over noget, indtil jeg læser det efterskrift bagerst i bogen, som King har for vane at skrive. Her skriver King, at det bare er udtryk, han selv har fundet på. Og at tivolifagfolk og entusiaster godt kan spare sig for at sende ham breve og emails. De har selvfølgelig ret, skriver han, udtrykkene bruges ikke i virkelighedens tivolier, men som han slutter af: “Folkens, det er derfor, man kalder det fiktion.” Fiktion er altså ikke virkelighed og skal heller ikke være det. Vil du kende virkelighedens tivoliudtryk, må du læse en fagbog om tivolier, ikke en roman.

Men: Stephen King har ansatte til at researche for sig. Han har nævnt og takket dem i nogle af sine bøger. Så hvorfor gør han ikke brug af dem i “Joyland”? Fordi det er lige meget. De fleste af os har aldrig arbejdet i et tivoli og kender ikke til stedets fagudtryk eller jargon. Det er simpelthen ligegyldigt for vores oplevelse af historien, om det er virkelige udtryk eller ej. Desuden tænker jeg, at King har haft en fest med at finde på sine egne udtryk. F.eks. de sjove, lidt nedladende udtryk for de tivoligæster, som de ansatte ikke bryder sig om!

Men virker det altid?

Kan man altid – uden omkostninger – skifte virkelighedens udtryk ud med fantasiord? Nej. Jeg tænker, at det virker så godt i “Joyland”, netop fordi det er ukendt territorium. Hvis ens historie foregår i f.eks. et supermarked, og man skifter ordene for indkøbsvogn og ketchupflaske ud, så vil det i stedet blive til en forstyrrelse i historien. Læseren vil stoppe op og undre sig, og det vil gå ud over læseoplevelsen.

Hvordan med fakta?

Diskussionen om virkelighed i fiktion er naturligvis meget større end blot brugen af selvopfundne ord. Oftest handler den om deciderede fakta. Skal man bruge tid på research og sikre sig, at alle udtryk, årstal, geografi mv. er helt korrekt? I princippet nej. For det er jo netop fiktion, vi skriver, fantasi. Desuden kan “kravet” om korrekte fakta opleves som en hæmsko for kreativiteten. Jeg skrev engang en historie, hvor en af personerne tydeligvis var psykopat, og en ven foreslog mig at læse om dyssociale personlighedsstrukturer. Jeg blev helt træt! Jeg kunne simpelthen mærke, hvordan det drænede min kreative energi, så jeg endte med at lave min egen udgave af en psykopat, muligvis ikke faktuel korrekt, men dog fiktiv troværdig.

Men som med alt andet er der selvfølgelig undtagelser, fiktive fortællinger, hvor fakta faktisk er vigtige. Hvis du skriver en realistisk historie, der foregår i en bestemt historisk tid – f.eks. middelalderen – så kan det virke forstyrrende, hvis der optræder genstande og fakta fra en anden tidsperiode. Du godt! Det er din historie. Bare du er klar over omkostningerne; at det kan virke forstyrrende.

Men det skete altså virkeligt

Jeg var engang på et skrivekursus, hvor en kursist læste en historie op for os andre, som han havde skrevet. (Jeg har desværre glemt alt om, hvad den handlede om). Men i den efterfølgende gennemgang var flere inde på, at hændelsen i historien simpelthen var for urealistisk. “Men den er bygget på en virkelig hændelse”, sagde forfatteren, “og det var faktisk sådan, det foregik i virkeligheden.” Her kan jeg huske, at den dygtige underviser svarede, at vi endelig skulle modellere virkeligheden. Virkeligheden overgår jo ofte fantasien, og det der “virker” i virkeligheden, “virker” ikke altid på skrift eller i en historie, sagde hun. Brug virkeligheden som inspiration (kan man undgå det?), men transformér den til fiktion.

Blogindlæg af Alice Aagaard

Related Posts

Medlem af ORDforeningen

Medlem af ORDforeningen

Jeg går ikke i dyrt tøj eller tager med veninderne på spaophold – i stedet for bruger jeg pengene på ordgymnastik!

Novlr – et super godt værktøj

Novlr – et super godt værktøj

I jagten på et online skriveprogram er jeg faldet over programmet “Novlr”. Det er enkelt, æstetisk og godt tænkt.  Jeg er meget begejstret!



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *